Mazda 3 MPS technika

Motor bőséges erőtartalékkal

  • Közvetlen benzin-befecskendezés és turbófeltöltés
  • A világ egyik leggyorsabb szériagyártású, elsőkerék-hajtású autója
  • Kompakt, háromtengelyes, hatfokozatú kézi sebességváltó
     

A 2,3 literes négyhengeres MZR-motorcsaládban a nagy teljesítmény fő eredői a közvetlen benzin-befecskendezés és a turbófeltöltés. A Mazda6 MPS-ben már használják ezt a motort, változatai pedig megtalálhatók az új CX-7 sportos szabadidő-terepjáróban és a Japánban forgalmazott MPV-ben. Az autó maximális teljesítménye 191 kW/260 LE 5500 fordulat/perc fordulatszámon, míg 380 Nm-es legnagyobb nyomatéka már 3000 fordulat/perc-nél elérhető. Az elektronikus gázpedál és az elektronikusan szabályozott turbónyomás-vezérlés alkalmazása turbólyuktól mentes gyorsítást és élénk gázreakciót eredményez. Mindezek eredményeképpen a Mazda3 MPS 6,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, elektronikusan korlátozott 250 km/h-s végsebességével pedig a világ egyik leggyorsabb sorozatgyártású, elsőkerék-hajtású modellje.

Az MZR 2,3 DISI* Turbo motorban a benzin nagy nyomás alatt (115 bar) közvetlenül az égéstérbe kerül befecskendezésre, az így keletkező hűtőhatás pedig pozitívan befolyásolja az égéstér térfogati hatékonyságát. Az eredmény: 3000-es fordulatszámnál a motor 10%-kal több nyomatékot termel, mint a hagyományos befecskendezésű motorok (belső tesztek eredményei szerint). A hűtőhatás miatt a turbófeltöltő turbinalapátjainak forgási sebessége is lineárisan növekszik, amitől már 2500-as fordulaton rendelkezésre áll a szükséges töltőnyomás. A különösen erőteljesre hangolt motorkarakterisztika eredményeképpen a Mazda3 MPS 50-ről 100 km/h-ra harmadik fokozatban mindössze 4,2 másodperc, ötödikben 80-ról 120 km/h-ra pedig alig 5 másodperc alatt gyorsul. A motorban alkalmazott szekvenciális szelepvezérlés (S-VT) a pillanatnyi feltételeknek megfelelően optimalizálja a szívószelepek nyitását és zárását, így az optimális vezethetőség érdekében a teljes sebességtartományban hatékony működést biztosít.

A közvetlen befecskendezés révén a gyújtógyertyák körül ideális benzin-levegő keverék alakul ki, ami gyakorlatilag kizárja a gyújtás kimaradását. Ezáltal késleltethető a gyújtás ideje, ami a kipufogógázok felmelegítését segíti. A könnyű, egycsigás turbófeltöltő is segít ebben azáltal, hogy korlátozza a kipufogórendszer hőveszteségét. Ennek következményeként a katalizátor rendkívül gyorsan melegszik fel, ami az Euro IV-es emissziós norma teljesítésének nélkülözhetetlen feltétele.

Mivel a belső hűtőhatás megakadályozza a motor kopogását és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, a mérnökök viszonylag magas, 9,5:1-es kompresszióviszonyt alkalmazhattak a Mazda DISI motorban. A magas kompresszió a visszafogott, 9,7 l/100km-es vegyes fogyasztást és a csaknem turbólyukmentes, erőteljes gyorsítást is elősegíti.

Magas teljesítményt kiszolgálni képes anyagok alkalmazása
A DISI motorban található alkatrészek formáját és anyagát úgy módosították, hogy ellenálljanak a magasabb terheléssel és hőmérséklettel szemben. A motorblokkot és a hengerfejet a Mazda Advanced Precision Casting Process technológia alkalmazásával alakították ki, a motorblokk szigetelése és a hengerfej szelephídjai között furatok segítik a hő elvezetését. A mozgó részeket megerősítették, ellenállóbbá tették. A főtengely és a hajtókarok nagyszilárdságú acélból készültek. A mérnökök optimalizálták a hajtókarok alakját, és teljesen lebegő dugattyúkat alkalmaztak. Ezeket, valamint a kipufogószelepeket és a szívótorkot speciálisan ehhez a motorhoz fejlesztették ki. Az autó hűtőrendszerét is módosították. Optimalizálták a hűtőventilátor lapátjait és a levegő áramlását, valamint megnövelték a motor elektronikus ventilátorának teljesítményét.

A Mazda hangpróbát is tartott az autó által nyújtott vezetési élmény fokozása érdekében. Az állórajtot követő gyorsítást kísérő motorhang minden autórajongó számára zene. 4000-es fordulatszám fölött felerősödik a motorhang középtartománya, ami tovább fokozza a sportos hangzást.

Kifinomult nyomatékelosztás
Az erős elsőkerék-hajtású gép könnyű vezethetőségét többféle szerkezet segíti. Intelligens szívóoldali és töltőnyomás vezérlés biztosítja az egyenletes nyomatékleadást és a teljesítmény egyenletes kifejtését. Továbbá, az első és második fokozatban optimalizálták a nyomaték-karakterisztikát, ezáltal jól szabályozható és erőteljes a gyorsítás. A nyomaték-vezérlő modul a kormányelfordítás szögét is figyeli, ezzel is javítva a vezethetőséget. Ezeket a jobb tapadást elősegítő funkciókat egészíti ki az újonnan kifejlesztett részlegesen önzáró differenciálmű működése, mely gyors kanyarokban optimális mértékben osztja el a hajtást az első két kerék között.

Az első kerekeken keresztül 260 kordában tartott lóerő kerül az útra általában az autók nyomatéka által keltett vibráció a váltón keresztül a kormánykerékre is eljut erős gyorsítás vagy szűk kanyarvétel közben. Ennek a hajtási befolyásnak az eltüntetésére, illetve drasztikus csökkentésére a Mazda mérnökei különböző hosszúságú, de azonos merevségű féltengelyeket alkalmaztak. Teljes terhelés alatt, első és második fokozatban elektronikusan is mérséklik a hajtási befolyást a fojtószelep és a turbónyomás kontrollálásával. Ez biztosítja, hogy hirtelen nyomatékcsúcsok helyett egyenletes legyen a nyomatékleadás, és a nyomaték egyszerre csak bizonyos mértékben növekedjen. Ugyanez történik sok kanyarral tűzdelt útvonalon. A kormányelfordítás szögét figyelő szenzor érzékeli az út jellegét, és az első két fokozatban a fojtószelep folyamatos finombeállításán keresztül kontrollálja a térfogati hatékonyságot. Hogy első fokozatban is megakadályozzák a kerekek kemény gyorsítás közben fellépő kipörgését, a mérnökök a fojtószelep és a turbófeltöltő lefújószelepének vezérlésével megakadályozzák a hullámszerű erőkitöréseket. A dinamikus stabilitás ellenőrző (DSC) is beavatkozhat a motorvezérlésbe, amennyiben bármilyen eltérést észlel az első és hátsó kerekek sebessége között.

Rövid és pontos – a hatfokozatú kézi váltó
A Mazda3 MPS vezetési élménye a hatfokozatú kézi váltómű által válik teljessé. A háromtengelyes konstrukció körülbelül ugyanakkora, mint a Mazda3 alapváltozatainak ötfokozatú manuális váltója, és lehetővé teszi az autó erejének teljes kihasználását. Az első három fokozaton tripla, míg a negyediken dupla fogazású szinkrongyűrűk találhatók, melyek pontos és kis erőkifejtést igénylő kapcsolásokat biztosítanak a rövid váltóutakon.

 

Mazda3 MPS galéria
Tel: 305-3050 Fax: 305-3060
Budapest XV. kerület M3-as autópálya 12-es km szelvény bevezető szakasz
Mazda Auto Focus Kft.
 |